24 December, 2009

Sekali Lagi TGNA Memberi Amaran!


Salam.

Jangan sampai tradisi PAS Kelantan merombak tradisinya dan konvesinya. PAS Kelantan begitu pemurah, sanggup mengorbankan hak calon Kelantan semata-mata untuk diberi tempat kepada tokoh-tokoh PAS dari negeri lain untuk bertanding sebagai calon di Kelantan. (link)

Ini sebenarnya amaran tegas.

Saya melihat isu ini daripada tiga aspek.

Pertama, melihat kepada prestasi PAS di negeri-negeri lain seperti di Kedah, Terengganu, Pahang, dan lain-lain, sudah tiba masanya negeri-negeri lain membuka ruang untuk ditandingi oleh calon-calon luar. Telah lama sebenarnya PAS Kelantan berkorban.

Kedua, Melihat kepada isu-isu terkini yang melanda pimpinan PAS peringkat tertinggi, barangkali sudah tiba masa tokoh-tokoh PAS daripada Kelantan diberi tempat untuk berperanan di peringkat pusat. Situasi masa kini, pimpinan pusat didominasi oleh tokoh-tokoh daripada Terengganu.

Tokoh-tokoh Terengganu ini perlu dinilai bukan hanya daripada segi ketokohannya semata-mata tetapi harus dilihat juga sejauh mana dinamik dan berkembangnya PAS di negeri masing-masing. Secara jujur, ketokohan sebenarnya harus dinilai daripada organisasi dipimpinnya, maksudnya PAS negeri. Dalam kes Terengganu, harus dicongak adakah PAS negeri benar-benar kukuh dan didokong kuat oleh akar umbi. Kalau dilihat daripada segi PRU12, PAS Terengganu hanya gah pada tokoh tapi lumpuh daripada segi sokongan akar umbi dan sokongan pengundi atas pagar.

Ini belum dinilai daripada kemelut PAS yang dicetuskan oleh geng Terengganu yang begitu mengocak PAS secara keseluruhannya.

Kalau boleh dibenarkan bahasa yang agak kasar, pemimpin PAS dari Terengganu, yang menguasai pucuk pimpinan PAS merupakan pemimpin yang bermasalah.

Begitu juga kalau kita merujuk dengan kes khusus Ustaz Nasharuddin. Tentang Nasha ini, saya rasa tidak perlulah saya ulas panjang ... Satu yang pasti ialah TGNA, yang sanggup memberi tempat di Kelantan, tetapi sanggup melukakan hati beliau dalam kes UG!

Ketiga, konteks Konvensyen Pakatan Rakyat I. Saya sempat mendengar secara "live" ucapan penutup TGNA, betapa beliau begitu "happy" dengan "bulan yang ada di dada Karpal" dan terharu dengan "dunia baru" yang katanya, "sesuai dengan keyakinan politiknya selama ini".
Apa yang saya maksudkan ialah maksud atau yang tersirat ialah jangan ada lagi pemimpin-pemimpin yang bertindak baik secara langsung atau tidak langsung menggugat misi dan hala tuju PR.

Akhirnya, bacalah yang tersirat di sebalik amaran TGNA tersebut. Kepada individu-individu yang masih memegang falsafah politik "Melayu_Islam", kita persilakan anda berjuang di sebelah sana. Di sini bukan tempatnya lagi!

Taman Pertama, Sabak Bernam.

1 comment:

  1. Mungkin orang Kelantan lebih suka calun luar Kelantan. seba tu calun luar menang!

    ReplyDelete