01 March, 2012

Kemelut Pas Kedah: Amiruddin Tersepit..

Salam. Dalam penantian Pas Pusat membincangkan formula Salahudin penyelesaian kemelut yang kian meruncing ini, Pas Kuala Kedah yang dipimpin Phahrolrazi meningkatkan tekanan terhadap kepimpinan Ustaz Azizan.

Terkini, mengikut Sinaronline, Pas Kuala Kedah telah menghantar surat amaran kepada Timbalan YDP Pas Kuala Kedah, Datuk Ir. Amiruddin Hamzah berupa kata dua: bersama dengan Pas Kuala Kedah (sekaligus meletak jawatan sebagai exco!) atau terkeluar daripada Pas Kuala Kedah.

Alasannya, Amiruddin telah melanggari ketetapan mesyuarat AJK Pas Kuala Kedah pada 17 Februari 2012, iaitu adun-adun Kuala Kedah termasuk yb Nasir dilarang menerima pelantikan exco jika ditawarkan oleh MB.

Rasional Amaran Kata Dua

Amiruddin tidak hadir dalam mesyuarat AJK pada 17 Februari tersebut, namun ketetapan sebulat suara itu tentulah dimaklumi beliau. Amiruddin ialah Timb YDP Pas Kuala Kedah, sebagai pemimpin no 2 Pas Kuala Kedah mestilah mendukung penuh ketetapan yang telah diambil. Itu prinsip.Amiruddin tidak boleh dilihat "berkecuali" atau cuba bermain "play save" dalam isu yang kritikal begini.

Mungkin dengan ketidakhadiran beliau dalam mesyuarat AJK tersebut, Amiruddin telah pun cuba untuk bersikap berkecuali.

Tetapi, sebagai orang no 2 dalam organisasi, beliau seharusnya dapat meyakinkan AJK rasional beliau mengambil sikap berkecuali dan dipersetujui oleh AJK. Sekurang-kurangnya Amiruddin perlu terlebih mendapat restu Phahrolrazi sebagai YDP.

Apabila Amiruddin tidak dapat meyakinkan AJK dan YDP tentang sikapnya dan menerima pelantikan exco, Amiruddin dianggap mengkhianati Pas Kuala Kedah. Pas berjuang atas prinsip istiqamah dan menolak kepentingan diri serta kepatuhan kepada ketua.

Maka Amiruddin haruslah bersedia untuk menerima apa-apa risiko sebagai akibat daripada penerimaannya terhadap tawaran pelantikan exco. Beliau tidak boleh menyalahkan Pas Kuala Kedah.

Ke mana Amiruddin?

Cakap-cakap arus bawah Pas Kuala Kedah, exco-exco yang dikira layak untuk kerusi MB ialah Phahrolrazi sendiri dan Amiruddin.

Sepanjang 4 tahun usia kerajaan negeri di bawah Pas, dan Phahrolrazi diiktiraf sebagai exco kanan, namun arus bawah dilihat kurang menyenangi Phahrolrazi kerana Phahrolrazi dilihat kurang memainkan peranan yang aktif dalam menyelesaikan permasalahan akar umbi di peringkat kawasannya, Dun Pangkalan Kundor.

Namun, isu sebenarnya ialah mengapa berlaku demikian, dengan senario yang berlaku ini, barangkali situasi yang membelenggu Phahrolrazi berhubung dengan tidak "perform" beliau dalam kawasan sendiri, barangkali dapat dicari puncanya. Bagi pemerhati yang teliti tentu dapat "membaca" apa yang sebenarnya yang berlaku. Kita harus bertanya siapa yang menganggotai AJK Pas Kuala Kedah. Hal ini berkait dengan sejarah silam antara hubungan personal antara Ustaz Azizan dengan individu-individu tertentu dalam Pas Kuala Kedah. Dan perlu diusut kembali, senario yang membawa perletakan jawatan Tuan Guru Haji Rahim dan kumpulannya daripada Pas Pendang.

Siapa yang berdiri teguh di belakang Phahrolrazi menentukan layanan pihak kerajaan negeri terhadap Phahrolrazi dan DUN Pangkalan Kundor. Pemerhati Pas Kedah dan para simpatisan perlulah melihat isu kesuraman bantuan dan peruntukan DUN Pangkalan Kundor dalam konteks yang lebih luas dan dalam konteks senario terkini.

Baru-baru ini Phahrolrazi turun ke kawasannya dan bertemu dengan pemimpin setempat, dan khabarnya beliau dibelasah agak teruk kerana bantuan dan peruntukan yang tidak turun. Phahrolrazi menelan semuanya tanpa mendedahkan situasi sebenar yag beliau hadapi.

Atas dasar ini, akar umbi beralih kepada Amiruddin yang dilihat lebih mesra akar umbi dan disenangi semua lapisan dan golongan.

Tetapi, jika isu sebenar terungkap dan terdedah, akar umbi akan menilai semula antara Pharolrazi dan Amiruddin.

Namun, Amiruddin harus berwaspada dan harus bertindak dengan betul dan sesuai tanpa memikirkan kepentingan jawatan. Akar umbi satu hal tetapi yang terlebih utama ialah beliau perlu mendapat sokongan dan meyakinkan AJK Pas Kuala Kedah dan AJK Pas Negeri.

Sikap beliau sekarang dalam isu pelantikan exco dan sejauh mana kepatuhannnya terhadap ketetapan mesyuarat AJK Pas kuala Kedah menentukan masa depan atau hayat politik Amiruddin dalam Pas Kedah. Amiruddin seharusnya mengambil sikap yang sama seperti Phahrolrazi dan Dr Ismail Salleh. Amiruddin harus mendengar nuraninya bukan jawatan exco sebagai penentu keputusannya. Sikap yang tekal dalam prinsip, mendukung ketetapan jamaah dan kepatuhan kepada ketua akan menentukan jati diri seorang pemimpin.

Jika Amiruddin menjangkakan beliau akan ditunjuki oleh Ustaz Azizan sebagai penggantinya, beliau sebenarnya akan mewarisi situasi yang dihadapi oleh ustaz Azizan sekarang. Pisang akan mungkin berbuah dua kali. Restu Phahrolrazi dan Dewan Ulamak Kedah adalah penentu survival politik Amiruddin, bukannya restu ustaz Azizan.


1 comment:

  1. eloklah dalam keadaan sekarang pas pusat bertindak segera.PRU13 dah hampir, masaalah dalaman semakin menjadi2.Tak boleh ke pimpinan negeri berfikir sejenak PAS tak sampai sepenggal memerintah dah jadi kalut.Jangan jadi
    Trengganu....tak boleh bertahan.Perlu bersabar dan selesaikan masaalah dengan penuh hikmah.Jangan buka pekong didada. BERSABAAAAAR.

    ReplyDelete